Training: “Naar tevreden en succesvolle klanten met een meer coachend financieel advies!”

Overgang in de accountancy schreeuwt om nieuwe mindset!

Joost zit achter zijn bureau een beetje te mijmeren… Hij heeft weken toegewerkt naar het afleveren van een gedegen rapport. Gisteren zat hij bij de klant en wilde graag het rapport toelichten maar zag tot zijn verbazing dat het rapport vrijwel meteen onder in de la verdween. “Bedankt!” zegt de klant nog en praat verder over zijn bedrijf en over de toekomst. Hij zou graag willen dat zijn zoon op niet al te lange termijn zijn bedrijf gaat over nemen. Hij spreekt zijn zorgen uit of het allemaal wel goed zal gaan en weet niet goed welke acties hij hiervoor allemaal moet ondernemen. Waar moet hij allemaal aan denken en wat betekent dat financieel voor hem? Wat ik merk is dat hij eigenlijk ook gewoon zijn verhaal even kwijt wil.

Verbinding met de klant

Joost luistert naar de klant en merkt dat het een prettig gesprek is. Hij kent deze klant uiteindelijk al een paar jaar en de relatie is gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen. De klant bespreekt dingen met hem die hij eigenlijk niet aan iemand anders toevertrouwt. Soms zelfs niet aan zijn eigen partner. Het is alleen niet het gesprek dat hij voor ogen had. Hij kwam uiteindelijk voor een toelichting op de cijfers..

Nieuwe kansen in dienstverlening

In de accountancy zorgt de digitalisering er voor dat er steeds meer taken verdwijnen. Ondernemers worden op het gebied van de financiën ook steeds slimmer en veel kan door bedrijven zelf gedaan worden. Het opstellen van een rapport is steeds vaker niet meer dan een formaliteit. Er zijn vaak andere dingen die ondernemers liever bespreken. Maar hoe kan hij hier zo goed mogelijk mee omgaan zodat hij de klant zo goed mogelijk kan bedienen en hier ook andere kansen kan benutten op een veel breder vlak?

Grote verandering in mindset

Met de juiste competenties en vaardigheden creëer je de juiste mindset!

De persoonlijke benadering en hoe men verder met de klant om gaat is hierbij een belangrijk aspect. Het gaat om een echte verbinding met de klant en zijn bedrijf. Dit vraagt in de toekomst om andere competenties en vaardigheden. Hieronder een aantal zaken die aan de orde zijn in de nieuwe rol van de accountant:

  1. Zelfreflectie, erken wat je nodig hebt om aan de veranderende vraag te kunnen voldoen
  2. Goed kunnen luisteren naar de klant, wat is de vraag achter de vraag? Meer verdieping in het bedrijf van de klant, hoe functioneert het bedrijf?
  3. Cijfers in een breder perspectief kunnen analyseren. Wat zeggen de cijfers over de bedrijfsvoering? Wat betekent dit en welke vragen moeten er dan gesteld en beantwoord worden?
  4. Hoe worden personeelszaken geregeld binnen het bedrijf? Hoe ziet de personeelsbegroting er uit? Is deze er überhaupt? Hoe is het gesteld met de gezondheid van de medewerkers? Is er een hoog verzuim? Dit zijn tevens aanknopingspunten voor een goed advies.
  5. Bovenstaande vraagt ook om ondernemendheid, op de juiste manier dingen bespreekbaar kunnen maken, met creatieve oplossingen kunnen komen
  6. Pro activiteit, het op het juiste moment inspelen op zaken die relevant zijn
  7. Dienstverlenende instelling, het geven van een goed advies waarmee de klant gericht stappen kan zetten in zijn verdere bedrijfsvoering

Bovenstaande zorgt er voor dat er een meer coachende rol ontstaat voor de accountant ten aanzien van het oplossen van financiële vraagstukken en het ontzorgen van de klant. Daar liggen de kansen voor de toekomst!

 Conclusie

De veranderingen in de branche zijn de aanleiding dat er dingen moeten veranderen. Je zelf leren kennen is de eerste stap en erkennen dat er behoefte is aan nieuwe competenties en vaardigheden. Door hier aan te werken kan beter ingespeeld worden op nieuwe kansen in de markt voor de dienstverlening maar ook voor de eigen persoonlijke ontwikkeling. Dit kan tot structurele vernieuwing leiden. Dat biedt weer een verfrissend perspectief op de toekomst.

Trainen van nieuwe competenties en vaardigheden leidt tot resultaat en meer

Wil jij ook een toekomstbestendig kantoor en ben jij ook benieuwd naar wat jij of jouw kantoor nodig heeft om aan de veranderende vraag te kunnen voldoen? Wil je hier hulp bij dan help ik je graag en verwijs ik je ook hierbij naar mijn training “Naar tevreden en succesvolle klanten met een coachend financieel advies”. Hiermee kan ik je ondersteunen om deze ontwikkeling vorm te geven. Het is een praktische training waarin de nodige nieuwe vaardigheden en competenties worden getraind om aan de veranderende vraag te kunnen voldoen. Wil je hier meer over weten mail dan naar aletta@foquzz.nl Dan bel ik je zo snel mogelijk terug en kan ik je van de nodige informatie voorzien.

 

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten